فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 اسفند 1391برچسب:50 درصد خانه عامری ها تخریب شد, توسط نیما ذاکری سعید |

عمارت و باغ تاریخی عامری‌ها واقع در خیابان فردوسی شمالی، پلاک 459 قرار دارد و از جمله خانه باغ‌های اواخر قاجار و متعلق به سال 1305 هجری شمسی در محله فردوسی به عنوان راسته فرهنگ و هنر شهر محسوب می‌شود.

 
این خانه باغ در زمینی به مساحت 2750 متر در ضلع جنوبی غربی میدان فردوسی که از املاک خاندان امین دارالضرب از افراد شهره دوران قاجار و احداث کنندگان اولین کارخانه‌های ملی بعد از دوران امیرکبیر و همچنین از موسسان اولیه بانکداری در ایران بود احداث شده است. خانه عامری‌ها توسط بزرگ خاندان عامری “میرزا جواد خان عامری” بنا شده است.
 
خانه عامری ها با همه خاطرات تخریب می شود
 
پس از پیگیری‌های سازمان‌های مردم نهاد مدافع بافت تاریخی تهران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، خانه  باغ عامری ها روز 30مهر ماه و همزمان با اولین روز نامگذاری اول آبان به نام روز تهران، به شماره 30719 به صورت اضطراری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد اما با وجود ثبت این اثر، همچنان سایه تخریب بر این بنا حاکم بود و تخریب شیروانی‌ها خانه و بخشی از سر ستون‌های این بنا توسط مجتمع تجارت جهانی فردوسی به عنوان مالک بنا در هنگام ثبت، گواه بر این موضوع است و متاسفانه در آخرین بازدید صورت گرفته این کمیته از بنا فوق الذکر، تخریب ها از 20 درصد به 50درصد افزایش یافته است و بخش عمده این اثر تاریخی توسط مالک تخریب شده است.
 
پس از ثبت این اثر خبرهایی از منابع موثق شنیده می‌شد که مالک(مجتمع تجارت جهانی فردوسی) در حال خالی کردن زیر این عمارت تاریخی است تا در اثر بارش باران و برف در فصل زمستان، این خانه فرور ریزد و با وجه ای غیر عمدی، تخریب گردد و حتی چند مغازه واقع در نبش کوچه گل پرو د خیابان فردوسی را نیز با خالی کردن آن، باعث رانش زمین و تخریب مغازه ها شد که ناچاراً مالکین آن املاک، مجبور به فروش زمین های خود به مجتمع تجارت جهانی فردوسی با قیمیت بسیار پائینی شدند.
 
خانه عامری ثبت شد تا تخریب نشود اما این اقدام هم تاثیری در روند ویرانی این بنای تاریخی نداشت
 
حال براساس منابع موثق، مجتمع تجارت جهانی فردوسی تمام املاک واقع در مجاورت خیابان فردوسی حدفاصل کوچه گل پرو تا ابتدا خیابان سروش الدین تقوی(کوشک سابق) در خیابان فردوسی را خریداری کرده است و قصد دارد این بنا را در ایام انتهایی سال91 تخریب کنند.
 
این اتفاقات در حالی صورت می گیرد که مالک مجتمع تجارت جهانی فردوسی بر اساس مبحث 4 مقرارت ملی ساختمان باید به اندازه ساخت بنا که در اصلاحات شهرسازی "اعیان" نامیده می شود، "عرصه ای" را برای بنا آزاد کند و با توجه به اینکه مالک 100 درصد اعیان خود را ساخته است و خانه عامری ها در اولین پلاک برای آزاد سازی عرصه این مجتمع محسوب می شود، باید بر اساس مقررات وزارت مسکن و شهرسازی و فشار شهرداری منطقه 12، این بنا را تخریب و عرصه ای را برای بنا خود آزاد کند و این یکی از مهم ترین دلایل برای تخریب این خانه از سوی مالک می باشد.
 


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.