فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:جست و خیز گوسفندان در حیاط تنها خانه زندیه استهبان!, توسط نیما ذاکری سعید |

جست و خیز گوسفندان در حیاط تنها خانه زندیه استهبان!

گوسفندان از در و دیوار تنها خانه زندیه استهبان بالا می‌روند. این اتفاق درحالی می‌افتد که خانه تاریخی معزی در دست مرمت است. تصاویر گویای وضعیت اسفبار میراث‌فرهنگی در دنیای معاصر و بیانگر میزان توجه متولیان میراث‌فرهنگی کشور است.

خانه معزی استهبان، تنها بنای دوره زندیه در استهبان و شرق استان فارس محسوب می‌شود که هم اکنون دردست مرمت است. اما به‌گفته فعالان میراث‌فرهنگی، به‌دلیل نرسیدن مصالح مرمتی، کار مرمت به تعویق افتاده و فرصتی ایجاد شده تا گوسفندان از در و دیوار این خانه تاریخی بالا روند.
 
خانه تاریخی معزی درواقع تنها بنای مربوط به دوران زندیه است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، در چند سال اخیر، این بنا بارها مورد مرمت قرار گرفته تا از تخریب های عمقی جلوگیری شود اما ظاهرا در حین اقدامات مرمتی نیز قرار نیست خانه معزی از هجوم آسیب ها در امان بماند.
 
«رسول حاجی باقری» یکی از فعالان میراث فرهنگی استهبان در اینباره به CHN می گوید: «درحال حاضر اگر وارد خانه معزی شوید، حضور گوسفندان در این خانه این شائبه را ایجاد می کند که گویی وارد آغل شده اید. درحالی که این بنا متعلق به دوره زندیه و به لحاظ معماری در شرق استان فارس کاملا شاخص و منحصر به فرد است».
 
به گفته وی، در چند سال اخیر، خانه معزی چندین بار در دست مرمت قرار گرفت  که بیشتر این مرمت ها  در جهت جلوگیری از تخریب انجام شده،هم اکنون نیز مرمت پشت بام غربی بنا و سبک سازی آن، همچنین تعویض سنگ های ازاره دور تا دور حیاط در حال انجام است. 
 
وی ادامه داد: اما ظاهرا مدتی است که به دلیل نرسیدن سفارشات مربوط به مرمت، کار تعطیل شده و درواقع بهانه ای شده تا در نبود مرمت گران، خانه تاریخی تبدیل به آغل شود! البته شواهد نشان می دهد که نه مالک و نه میراث فرهنگی، اطلاعی در این رابطه نداشته اند!
 
حاجی باقری با اعتقاد براینکه، رئیس اداره میراث فرهنگی استهبان چندی پیش اعلام کرده بود که قرار است برای سرکشی از بنا معزی اقدام کند اما تماس با (مرمت گر) برای دراختیار گذاشتن کلید خانه بی نتیجه بوده است.
 
این فعال معتقد است، همین عامل و نبود پیمانکار در استهبان سبب شد که به محل مراجعه کرده و با گوسفندان مواجه شدیم. از قرار معلوم  پیمانکار در استهبان حضور نداشت و کلید خانه را در اختیار فردی گذاشته که دارای احشام بوده است. گوسفندان تقریبا در تمامی قسمت های بنا جولان می دادند و فضولات آن ها در محوطه بنا باقی می مانند!
 
گفته می شود،  تاکنون این خانه مسکونی نبوده و تنها در مواقع کار مرمت گران، خانه مورد استفاده قرار می گیرد. هم اکنون نیز شکایتی توسط مالک مطرح شده و پرونده ای در دادگاه استهبان باز شده تا پیگیری های قضایی به عمل آید.
 
همچنین هماهنگی های لازم با اداره کل میراث استان فارس صورت گرفته و قرار است  روز سه شنبه 22/12/91 واحد حقوقی این اداره برای بررسی و ادامه کار به استهبان مراجعه کنند.


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.