فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:جاده‌‌های شهداد زیر آب رفت!, توسط نیما ذاکری سعید |

جاده‌‌های شهداد زیر آب رفت!

بارندگی‌های اخیر کرمان منجر به تلفات انسانی و مالی بسیاری در مناطق مختلف و روستاهای اطراف کرمان شد. با این‌حال، مدیر میراث‌فرهنگی استان کرمان آسیب‌های وارده به ارگ بم را در مقایسه با فاجعه‌ به‌بار آمده در برخی نقاط از جمله مسیرهای دسترسی به شهداد را جزئی اعلام کرد. اما با توجه به نظرات کارشناسان در رسانه‌های مختلف ارگ بم هنوز در معرض خطر ناشی از بارندگی‌های اخیر است.

درحالی در رسانه‌های مختلف به تخریب بخشی از حصارهای بیرونی ارگ بم در پی بارندگی‌های اخیر تاکید شده که مدیر میراث‌فرهنگی کرمان در گفت و گو با خبرگزاری میراث‌فرهنگی این خسارت‌ها را جزئی عنوان می کند.  این درحالی است که برخی از کارشناسان میراث فرهنگی به آسیب های جدی در ارگ راین  اشاره می کنند. اما شمس الدینی مدیر میراث فرهنگی کرمان اطلاعات موجود را تنها مربوط به ارگ بم می داند.
 آنطور که شنیده می شود، حجم بالای خسارتها مربوط به دیواره‌ها و باروهای ارگ در قسمت خارجی می شود. همچنین برخی رسانه‌ها از آسیب‌هایی می گویند که به دلیل بارندگی‌های شدید سر دیواره‌ها را دچار خیس خوردگی و ریزش کرده‌اند.
 
با این وجود، «حسین شمس‌الدینی» مدیر کل میراث‌فرهنگی استان کرمان به CHN می‌گوید: «آسیب‌هایی که در اثر سیل و بارندگی‌های شدید کرمان در ارگ بم بوجود آمده بسیار جزئی است. به‌طوری‌که در بخش‌هایی از دیوارها و سقف‎ها نم دیده می‌شود؛ اما به‌طور کلی آسیب‌ها اساسی و ریشه‌ای نبوده است.
 
این مسئول با اشاره به اینکه در "میل فرهاد" مشکلاتی در اثر بارندگی بوجود آمد که بلافاصله ستاد حوادث غیرمترقبه به منطقه رفتند و آب را به مسیر دیگری هدایت کردند ادامه داد: «به دلیل میزان بالای بارندگی، ورود و خروج برخی مناطق را محدود کردیم تا شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم اما در ارگ بم درحال جمع‌بندی مطالب هستیم.»
 
وی افزود: «درحال‌حاضر کارشناسان درحال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات هستند و نتیجه کلی پس از جمع‌بندی نهایی اعلام می‌شود. به‌طور کلی خسارت‌هایی که در اثر بارندگی‌ها بوجود می‌آید معمول است.»
 
شمس‌الدینی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میراث‌فرهنگی که آیا تمهیدات لازم برای این نوع حوادث طبیعی پیش‌بینی شده بود یا نه گفت: «تاکنون بارندگی در این حد پیش بینی نشده بود و بارندگی‌های اخیر بسیار شدید بوده است. آب جاده‌ها را در مسیر شهداد کاملا از بین برده و اصلا جاده‌ای وجود ندارد اما با این حال میزان خسارت ارگ بم ریشه ای نیست و  به‌راحتی ظرف مدت 20 روز تا یک ماه مرمت می‌شود.»
 
اما شنیده می‌شود، بخش حاکم نشین ارگ بم که تاکنون هیچ اقدام مرمتی در آن صورت نگرفته به دلیل شدت بارندگی دچار شستگی شده است؛ اما به دلیل خطر ریزش دیواره های ارگ بم و همچنین فروکش و رانش کردن چاههای موجود در ارگ بم امکان بررسی دقیق در خصوص خسارتهای بارندگیهای اخیر بر روی این بنای تاریخی وجود ندارد.
 
به گفته کارشناسان بیشترین خطر در حال حاضر ارگ تاریخی راین را تهدید می کند زیرا به دلیل بارندگیهای بی سابقه که طی 10 سال گذشته بی نظیر بوده است خندق بزرگ اطراف ارگ مملو از آب شده و این نگرانی وجود دارد که بخشهایی از باروی این ارگ تاریخی ریزش کند. در حال حاضر آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند بخش‌هایی از این ارگ تاریخی دچار ریزش شده است.


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.