فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
حفاظت ماموران شهرداری به جایی نرسید

پتک‌ها شبانه بر سر خانه عامری‌ها می خورد

پتک‌ها شبانه بر سر خانه عامری‌های فردوسی فرود آمدند. مخالفت ماموران شهرداری در تخریب این خانه تاریخی هم نتوانست جان آن را نجات دهد. مالک شخصی، شبانه به جان این خانه تاریخی افتاده و سقف آن را تخریب کرد. تخریب این خانه آخرین عناصر فرهنگی و معماری میدان فردوسی را برای همیشه از تاریخ مردم ایران پاک می‌کند.

  خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی – بیش از 6 ماه است که دوستداران میراث فرهنگی نگران وضعیت خانه تاریخی عامری‌ها هستند، حتی به دنبال پیگیری‌های کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی، خانه عامری‌ها به صورت اضطراری در فهرست آثار میراث فرهنگی ثبت شد. این ثبت شدن اما دردی از دردهای این خانه کم نکرد.
 
سازمان میراث فرهنگی تا کنون نتوانسته است، هیچ اقدامی برای نجات این خانه از تخریب‌های مالک شخصی آن که در اندیشه ساخت مجتمع تجاری بزرگی است، انجام دهد. گفته می‌شود، در این میان اما شهرداری در اقدام نادری  چندان موافق با تخریب این خانه نیست و در برابر آن ایستادگی‌ می‌کند.
 
سقف خانه عامری ها شبانه تخریب شد
 
این ایستادگی اما نتوانسته است مانعی بر سر راه مالک شخصی شود، بر اساس آخرین بازدیدها مالک این خانه شبانه کارگرهایی را استخدام کرده که از در پشتی وارد خانه شوند و سقف آن را تخریب کردند. در حال حاضر سقف خانه عامری ها فرو ریخته و احتمال اینکه تا آخر این ماه خبری از تاریخ آن نباشد، دور از ذهن نیست.
 
به نظر می‌رسد، اگر سازمان میراث فرهنگی هم وارد عمل می شد شاید می‌توانستند از تخریب های روز افزون این خانه جلوگیری کنند و این تاریخ زنده فردوسی برای همیشه ماندگار می شد.
 
عمارت و باغ تاریخی عامری ها در خیابان فردوسی شمالی شهر تهران از جمله خانه باغ های اواخر قاجار است که بر اساس نقشه عبدالغفار به سال 1309 هجری قمری، در انتهای حصار ناصری شهر تهران و نزدیک دروازه یوسف آباد قرار دارد که روزگاری در اراضی و باغ های "محله جناب طهران الدوله" قرار داشته و دارای درختان تنومند فراوانی بوده است.
 
در کنار عمارت و باغ عامری ها، دو اثر ثبتی خانه شاعر نامی "امیر هوشنگ ابتهاج" معروف به "ارغوان" و "ساختمان دفتر اولین کارخانه سیمان تهران" قرار دارد که در سال 87 و 84 به شماره های 23877 و 13391 در فهرست آثار ملی کشور و با قدمت های پهلوی دوم و اول به ثبت رسیده اند.


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.