فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

 


























پاسداشت هنرمند فقید «دلمراد دهواری» از احیاء کنندگان این هنر ارزشمند و اصیل است. همچنین به جهت معرفی و بررسی ویژگی های سفال «کلپورکان» دکتر حسین یاوری ،محمد مهدی انوش فر، دکتر کامیار عبدی ،دکتر محیط طباطبایی ،محمدصدیق دهواری ،مینا شیرانی  و ترانه یلدا سخنرانی و ارائه ی مقاله خواهند کرد.
از دیگر برنامه های این مراسم پخش فیلم و کلیپ از اجرای زنده مراحل ساخت سفال «کلپورکان»و همچنین برپایی نمایشگاهی از بهترین آثار سفال «کلپورکان» اشاره کرد.
سفال «کلپورکان» مختص شهر کلپورکان در 25 کیلومتری شهر «سراوان» است که به دلیل داشتن نقوش هندسی برآمده از اعتقادات اجتماعی و زیست محیطی همان منطقه، شهرت یافته است. این هنر قدمتی چند هزار ساله دارد که سابقه ساخت آن به پیش از اختراع چرخ می رسد.
این هنر پیش از انقلاب اسلامی به دست فراموشی سپرده شد، اما در دوران پس از انقلاب از سوی «دلمراد دهواری» دوباره احیاء و معرفی شد؛ تا جائیکه " الینا سراینن" پایان نامه دکتری خود را در دانشگاه "هلسینکی فنلاند" در حمایت و معرفی از این گونه سفال ارائه کرد و توانست آن را به شهرتی جهانی برساند.
علاقه مندان برای حضور در مراسم افتتاح هفته سفال «کلپورکان» می توانند از ساعت 19 یکشنبه 15 اردی بهشت به تالار استاد جلیل شهناز خانه ی هنرمندان ایران مراجعه کنند.

آئین آغازین هفته سفال «کلپورکان» ، یکشنبه 15 اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.