فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

 

             

جوابیه سازمان میراث فرهنگی درباره زباله‌دانی شدن بقعه‌ای در یزد

در پی انتشار خبر بقعه تاریخی یزد زباله‌دانی شد، سازمان میراث فرهنگی،‌‌ صنایع‌دستی و گردشگری جوابیه‌ای ارسال کرده که می‌خوانید

در پی انتشار خبر بقعه تاریخی یزد زباله‌دانی شد، سازمان میراث فرهنگی،‌‌ صنایع‌دستی و گردشگری جوابیه‌ای ارسال کرده که می‌خوانید
 
احترما نظر به درج خبر مورخ 4/10/91 با عنوان «بقعه تاریخی یزد زباله‌دانی شد» در آن خبرگزاری، خواهشمند است به منظور اطلاع رسانی دقیق و تنویر افکار عمومی و بویژه روشنگری مخاطبان آن رسانه در خصوص انتشار توضیحات اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد به شرح ذیل اقدام لازم صورت پذیرد:
 
"مجموعه دارالشفاء (معروف به ابودرداء) در مسیر گذر منتهی به بازار یزد قرار گرفته است. این بنا که مربوط به دوره آل مظفر (ایلخانی) یزد است امروزه فقط بخشی از این بنا باقی مانده است.
 
طبق بررسی‌های به‌عمل آمده توسط بخش باستان‌شناسی اکنون نیز به صورت پراکنده در بعضی از خانه‌های پیرامون می‌توان شواهدی از آثار معماری مربوط به این مجموعه را مشاهده کرد. آثار باقی مانده شاخص این بنا در فضای تو در تو است که هر کدام داری محرابی رفیع است که در مقایسه با بناهای هم دوره خود در شهر یزد می توان آنها را با بناهای مدرسه ضیائیه، گنبد هشت، سید رکن الدین و شیخ احمد فهادان مقایسه کرد.
 
با توجه به قرار گرفتن این مجموعه در داخل بافت و متروکه بودن آن و نبود شناخت ساکنین از جایگاه تاریخی آن تبدیل به زباله‌دانی شده بود که بخش باستان‌شناسی پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی یزد در سال 1384 اقدام به ساماندهی این بنا کرد.
 
با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و اهمیت مجموعه یاد شده بخش باستان شناسی اقدام به ساماندهی بقایای باقی مانده از این مجموعه کرد که با بیش از 2 ماه فعالیت در تابستان سال 1384 نزدیک به 15 کامیونت زباله و نخاله ساختمانی که در سالیان گذشته به دلایل مختلف در این محل انباشت شده بود جمع آوری گردید.
 
مجموعه یاد شده بعد از انجام فعالیت ساماندهی مستندنگاری و در همان سال پرونده ثبت آن تهیه و درفهرست آثار ملی کشور در تاریخ 9/11/84 به شماره 13914 ثبت شد.
 
این که در گزارش آن خبرگزاری عنوان شده که "بنا نیست گردشگرای برای بازدید به این محله بیایند" باید گفت در گذشته هیچ گردشگری از این بنا بازدید نمی کرده که اکنون مشکل این باشد. نکته مهم اینجاست که حفاظت از بافت تاریخی که در برگیرنده بنای تاریخی ـ‌ مذهبی است علاوه بر میراث‌فرهنگی، نیازمند حمایت ارگان‌های دیگری نیز هست و شاید جایگاه این اداره کل در مقایسه با وظایف آن‌ها ناچیز باشد، با این وصف تاکنون به وظیفه خود عمل کرده است.
 
حال اگر بنا باشد این اداره کل از منابعی که در اختیار دارد و می بایست صرف مرمت و حفاظت بناهای تاریخی کند، انبوه زباله‌های ریخته شده و جمع‌آوری نشده‌ی بافت تاریخی را جمع‌آوری نماید، در این میان وظیفه سایرین که متولی واقعی موضوع هستند چیست؟



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.