فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

از تاکید رئیس جمهور منتخب بر توریسم تا خیال بافی یک مسئول

تاکیدات رئیس جمهوردولت یازدهم بر توریسم، ادعای ملک زاده در باره خصوصی کردن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدون در نظر گرفتن قوانین،مشکلات گردشگری چون حضور غیر متخصص‌ها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مشکلات صنعت حمل و نقل در هشت ساله گذشته، تبدیل انجمن به جامعه هتلداری و مسائل آن از مهمترین رخدادهای هفته گذشته گردشگری بوده است.


ـ حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب، طی نشست خبری که داشت، به معضل بیکاری اشاره کرد و از گردشگری به عنوان یکی از راه‏هایی که می تواند مشکل اشتغال را حل کند، یاد کرد. او در این باره توضیح داد: «حل اساسی مسئله اشتغال با رونق اقتصادی است. زمانی که رونق اقتصادی درست شود و فضای کسب و کار بهبود پیدا کند مسئله اشتغال حل میشود. البته وقتی می‌گوییم اشتغال حل می‌شود یعنی قدم به قدم نرخ بیکاری رو به تنزل خواهد رفت و به یک رقم قابل قبول خواهیم رسید که تک رقمی شدن آرزوی همه ما است و ان شاء الله به آن برسیم.»
 
وی افزود: «باید زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم کنیم. اولین قدم این است که قانونی که مجلس شورای اسلامی در زمینه بهبود فضای کسب و کار تصویب کرده، بلافاصله دولت آیین نامهاش را تدوین کند و این آیین نامه تصویب و ابلاغ خواهد شد. این اولین قدم خواهد بود.
 
وی افزود: «البته مشکلاتی هم بخشهای تولیدی ما دارند که دولت برنامهریزی میکنند که مشکلات قدم به قدم حل شود. ان شاء الله در سال اول کار دولت این مسئله را شاهد باشیم.»
 
راه حل اساسی اقتصاد ما رونق تولید است و پس از آن هدایت پس انداز مردم و هدایت نقدینگی به سمت تولید. ظرفیت های امروز در بخش تولید وجود دارد که خالی است و ما باید این ظرفیت ها را پر کنیم، یعنی بحث سرمایه از یک طرف و بهره‌وری از سوی دیگر؛ این دو قدم می‌تواند رونق را بوجود بیاورد و منجر به بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید می شود و البته منظورم تنها سرمایه گذاری در بخش صنعت کشاورزی نیست، بلکه بحث توریسم هم جزئی از آن است.
 
او در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی مبنی بر این که آیا برنامه ای برای بهبود رابطه با دولت انگلیس وجود دارد یا نه، گفت: «مبنای دولت این است با همه کشورهایی که آنها را به رسمیت می‏شناسیم، اگر مشکلی داریم، آن مشکلات رفع شود.»
 
روحانی همچنین سوال شبکه ان بی سی درباره این که وزارت خارجه آمریکا برای شما پیام تبریک فرستاده و در این پیام به دنبال این است که وارد مذاکره مستقیم شود آیا شما می پذیرید، را این چنین پاسخ داد: «رابطه ایران و آمریکا مساله پیچیده و دشواری است ، زخم کهنه وجود دارد باید تدبیر شود تا ترمیم شود ، قطعا به دنبال تنش نخواهیم بود ، عقل سلیم حکم می‏کند دو کشور به فکر آینده باشند گذشته را ترمیم کنند اما هرگونه سخن گفتن از مذاکره مستقیم باید بر مبنای احترام، منافع متقابل از موضع برابر باشد و بر اساس شرایطی صورت بگیردکه به آن شرایط عمل شود.
 
روحانی در ادامه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در دولت تدبیر و امید گفت: «من نه تنها آن انجمن را بلکه معتقدم هر انجمنی را طبق قانون باید فعال کنیم به دلیل اینکه این انجمن‏های صنفی بهترین راه برای اداره مسائل جامعه است و اداره مسائل جامعه باید به دست خود صنف و انجمن حرفهای و صنفی برگردد بنابراین تلاشم را در این راه خواهم
 
تاکید کرد: «دولت دهم به زودی باید اختیارات را به دولت یازدهم واگذار کند و به همین علت اجازه این کار را به رئیس سازمان میراث فرهنگی نمی‌دهند.»
 

 رئیس سازمان میراث فرهنگی از غیرممکن‌ها می‌گوید

در حالی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در رسانه‌ها اعلام کرده که تمامی اختیارات تصدی‌گری در این سازمان را یک جا به بخش خصوصی واگذار می کند که نه تنها زمان زیادی به اتمام دولت دهم نمانده بلکه یک کارگزار ارشد بورس می‌گوید که انجام این کار غیرممکن وخیالی است و در صورت چنین اقدامی حکمش از سوی دیوان عدالت اداری باطل می‌شود.


خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ برخی مواقع مسئولان، ادعاهایی می کنند که می‌مانیم گفته‏هایشان با کدام دید منطقی عنوان شده است.جالب این‌که مسئولان مربوط اصلاً به زمان کوتاه باقی مانده از دوران مدیریت شان فکر نمی‏کنند و به جای آن‏که شرایط را برای واگذاری به دولت آینده آماده کنند، اظهارنظرهای عجیب و غریبی می‏کنند.
 
به گزارش CHN، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شنبه 8 تیر ماه اعلام کرد: "تمامی اختیارات تصدی‌گری در سازمان را یک جا به بخش خصوصی واگذار خواهم کرد و این کار را انجام می‌دهم چون این اعتقاد بنده است، اینکه بعضی‌ها اظهارنظر کنند و کارشناسی کنند و حرفی بزنند خواهش می کنم ادامه بدهند من کار تخصصی خودم را انجام می‌دهم."
 
وی همچنین گفته بود "بنده کارم تخصصی و علمی است استاد دانشگاه هستم بنابراین حرف تخصصی می‌زنم به دولت‌های قبل و بعد هم فکر نمی‌کنم چون هر دولتی و هر سیستمی هم باید این راه بنده در سازمان را ادامه دهد چون ما نظرات و تفکرات بخش خصوصی را گرفته‌ایم که به اینجا داریم می‌رسیم مگر ما متخصص‌تر از بخش خصوصی هستیم. تک‌تک اینها توسط کارهای حقوقی انجام شده و به سرانجام می‌رسد احتیاج به پند و نصیحت کسی ندارم این کار را هم انجام می‌دهم حالا هر کسی بعداً نقدی دارد بیاید نقد کند. مراکز اقامتی هم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد."
 


طبق این گزارش، وی که بسیار مطمئن از این گفته ها بدون هیچ‌گونه تردیدی سخنرانی می کرد ظاهراً به موضوع توجه نداشتند که بدون هماهنگی با سازمان های بالادستی این اجازه داده نمی‌شود.»
 
طبق اصل 44 قانون اساسی لازمه خصوصی کردن هربخش دولتی ورود آن به بورس یا فرابورس با توجه به زیان ده بودن یا نبودن آن سازمان یا شرکت است. در صورتی که مسائل مالی سازمان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد مشخص می‌شود که باید به بورس یا فرابورس ورود کند اما همه این مراحل با نظارت سازمان خصوصی سازی، دیوان عدالت اداری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
همایون دارابی کارگزار و کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با CHN، توضیح داد: «در صورتی که مدیریت سازمان میراث فرهنگی قصد خصوصی کردن داشته باشد باید از مراحل مورد نظر عبور کند.»
 
وی ادامه داد: «ضمن این‌که این اتفاق نمی‌افتد و اگر حکمی داده شود توسط دیوان عدالت اداری باطل خواهد شد.»
 
دارابی همچنین تاکید کرد: «دولت دهم به زودی باید اختیارات را به دولت یازدهم واگذار کند و به همین علت اجازه این کار را به رئیس سازمان میراث فرهنگی نمی‌دهند.»
 

ابتر ماندن گردشگری در هشت سال گذشته

بسیاری از کارهایی که طی دولت نهم و دهم در حوزه گردشگری اتفاق افتاد ابتر باقی ماند چراکه در راس آن برنامه‌ای وجود نداشت و همه امور سلیقه‌ای اجرا می‌شد.
 
خسروآبادی در این خصوص گفت: «بخش خصوصی نمی‌دانست با دولت و مدیران و تصمیمات آنها چه کند. با هر مدیری که وارد مذاکره می‌شد و به جلو می‌رفت، آن مدیر تغییر می‌کرد و دوباره باید نظرات طبق سلیقه مدیری دیگر تغییر می‌کرد تا بتواند راه خود را پیدا کند اینگونه بود که امکان تعامل دوسویه بین بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری و متولیات دولتی وجود نداشت.»
 
به اعتقاد مدیر اتحادیه هتلداران تهران، ارائه آمارهای این چنینی نه تنها تمسخر بسیاری از کارشناسان را در پی داشت بلکه سبب کاهش کیفیت خدمات نیز شد. چراکه با عنوان شدن آنچه که عملا در واقعیت وجود ندارد نواقص مشخص نمی‌شود. هنگامی که همه چیز خوب جلوه داده می‌شود کسی به دنبال کاستی‌ها نمی‌رود. اصرار بر ارائه آمار غلط نیز چالش دیگری بود که وضعیت گردشگری را بدتر می‌کرد.
 
خسرو آبادی همچنین به خوب نبودن تعامل مسئولان دولتی و متولیان گردشگری با بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: «از بخش خصوصی در دولت نهم و دهم خوب استفاده نشد و سازماندهی‌ها خوب شکل نگرفت. واگذاری‌ها اصلا شکل نگرفت درحالی که از سال 84 تاکنون بیش از 10 نامه درخصوص واگذاری‌ها برای سازمان میراث و گردشگری نوشته‌ایم که تاکنون به نتیجه نرسیده‌است.»
 
مدیر اتحادیه هتلداران تهران در ادامه اظهار کرد: «انتظار داریم در دولت یازدهم همه این امور در دو قالب انجام شود. اول آنکه قانون رعایت شود و اگر قانون و آیین نامه‌ای غلط است اصلاح شود نه آنکه دولت مردان و مسئولان بی قانونی کنند. دوم آنکه متوجه شوند که گردشگری در تمام دنیا در دست بخش خصوصی است و دولت‌ها بسترساز و حامی آن هستند نه متصدی بخش.»
 
نبود مدیریت هوشمند براساس مفاد قانونی
رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ایران، نداشتن راهبرد موثر از اسناد بالادستی کشورو همچنین نبود مدیریت هوشمند براساس مفاد قانونی را یکی از مهمترین معزلات و مشکلات دولت پیشین دانست و ابراز کرد:« امیدواریم در دولت جدید، پرداخت وام و تسهیلات و فعالیت بخش خصوصی در الویت قرار گیرد.»
 
"سید ابوالفضل بهره‌دار" رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ایران در گفت و گو با CHN، به توقعات این انجمن از رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «بررسی نشان می دهد چنانچه در افق 1404 سهم ریلی به 30 درصد در حمل بار برسد به قیمت های امروزی معادل 50 هزار میلیارد تومان در هزینه های جامعه (ناشی از مصرف انرژی، ایمنی و دیگر هزینه های اجتماعی) صرفه جویی می‌شود که معادل با کل سرمایه گذاری مورد نیاز در این بخش است.
 
به گفته وی، گسترش بخش مسافری ریلی علاوه بر منافع فوق بوده و سود خالص جامعه اضافه بر صرفه جویی فوق محسوب می‌شود.
 
وی به کاهش سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار اشاره کرد و ادامه داد: «سهم حمل و نقل ریلی از کل شیوه های حمل و نقل در بخش بار در سال های گذشته کاهشی بوده و هم اکنون به حدود 7.5 درصد و سهم حمل و نقل ریلی در حمل بارهای ترانزیت نیز کاهشی بوده و به حدود 7.5 درصد رسیده است.»
 
رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ایران با بیان این که در بخش مسافر برای اولین بار پس از سال ها رشد مثبت در عملکرد، در سال 1391 رشد منفی عملکرد ثبت شد خاطر نشان کرد:« سهم حمل و نقل ریلی در حمل مسافر در حال حاضر حدود 13 درصد بر حسب تعریف شاخص طبق روش های معتبر بین المللی است.»
 
بهره‌دار با بیان این‌که باید سهم ریل تا پایان سال 1394 طبق ماده 162 قانون برنامه پنجم توسعه در حمل مسافر 18 درصد باشد یادآور شد:« باید طبق بند الف ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجازه وصول عوارض از جابه‌جایی کالا و مسافر در جاده‌های کشور داده شده و وزارت راه و ترابری به ایجاد بانک جامع حمل و نقل کشور و تصویب طرح جامع حمل و نقل کشور تا پایان سال سوم برنامه (1392 )، اقدام کند.
 
وی در ادامه به مشکلات این انجمن اشاره کرد و اذعان داشت:« از مهمترین مشکلات این بخش می‌توان به بهره وری کمتر از نصف از خطوط ریلی برون شهری در مقایسه با متوسط دنیا،پایین بودن نرخ بلیت قطارهای مسافری و کنترل دولت بر نرخ تعرفه حمل مسافر ریلی، عدم اختصاص وام های کم بهره با اقساط طولانی از سوی صندوق توسعه ملی، پایین بودن نرخ سود در سرمایه گذاری خرید ناوگان توسط بخش خصوصی، بالا بودن عمر متوسط ناوگان ریلی (واگن های مسافری و لکوموتیوها 30 سال و واگن های باری 20 سال)، اتمام اتصال راه آهن به همه مرکز استان ها از مهمترین مشکلاتی هستند که طی هشت سال گذشته اقدامی برای آنها نشده است.»
 
موافقت وزیر بازرگانی با تبدیل جامعه هتلداران به اتحادیه
اتحادیه هتلداران در صدد تبدیل جامعه به اتحادیه هستند و تاکنون توانسته‌اند با دریافت موافقت وزیر بازرگانی این امر را پیش ببرند و در انتظار عملیاتی شدن آن در دولت یازدهم هستند.
 
"رجبعلی خسروآبادی" مدیر اتحادیه هتلداران تهران با اعلام خبر دریافت موافقت وزیر بازرگانی مبنی بر تبدیل جامعه هتلداران ایران به اتحادیه در این خصوص به CHN‌ گفت: «از این پس در حوزه استانی اتحادیه هتلداران استان شکل خواهد گرفت و در قالب کشوری نیز هتلداران دارای اتحادیه خواهند شد. البته این امر هنوز عملیاتی نشده و موافقت‌های لازم از وزارت بازرگانی دریافت شده‌است و امید است در دولت یازدهم این مهم محقق شود.»
 
او با تاکید آنچه که درخصوص تبدیل جامعه هتلداران به اتحادیه اتفاق افتاده بر اساس ساماندهی اصناف است گفت:‌ «با تبدیل جامعه هتلداران به اتحادیه، هر واحد اقامتی می‌تواند پس از دریافت پروانه از دستگاه‌های مربوطه، بر اساس قانون نظام صنفی از اتحادیه پروانه کسب دریافت کند. اتحادیه استان‌هایی مانند مشهد، تهران، اصفهان و ... نیز بر همین اساس شکل گرفته است.»
 
خسروآبادی نبود سامان در جامعه هتلداران را یکی از دلایل مخالفت اتحادیه‌ها برای ادامه کار جامعه هتلداران عنوان کرد و گفت: «مشکل عمده جامعه این است که نه جامع است نه مانع، به این معنا که نه همه را می‌تواند بپوشاند نه می‌تواند کسی را نفی کند. در تهران نمی‌توانید هتلی را پیدا کنید که عضو اتحادیه نباشد؛ غیر از هتل‌ها هم کس دیگری نیست، جامع و مانع بودن به این معناست. کسی نمی‌تواند بگوید در تهران هتل راه می‌اندازم و عضو اتحادیه نمی‌شوم. چراکه باید پروانه کسب را از اتحادیه دریافت کند و تا زمانی که عضو اتحادیه نباشد چنین امری میسر نیست.»
 
همچنین رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با بیان این که جامعه هتلداران وجاهت قانونی ندارد گفت: ««بر اساس آنچه این روزها در دستور کار دولت قرار گرفته می‌توان از فعالیت جوامع هتلداران جلوگیری کرد چراکه این جوامع باید در قالب اتحادیه فعالیت کنند تا وجاهت قانونی داشته باشند.»
 
او افزود: «انتخابات و فعالیت جوامع هتلداران طبق اصول قانونی که مورد تایید ارگان‌های فعال باشد نیست از این رو باید هر چه سریعتر در صدد تشکیل اتحادیه هتلداران بر آمد. در واقع جوامع استانی باید تبدیل به اتحادیه شوند و جامعه هتلداران ایران نیز در قالب اتحادیه فعالیت خود را از سر گیرد.»
 
این درحالی است که مخالفان تبدیل جوامع هتلداران به اتحادیه معتقد هستند، وزارت بازرگانی برای صدور پروانه کسب برای تاسیسات گردشگری ماده 91 قانون نظام صنفی است. حال آنکه حاکمیت ماده 91 قانون برای صنوفی است که فاقد قانون خاص باشند. با توجه به آنکه تاسیسات گردشگری دارای قانون خاص بوده، مشمول تبصره ذیل ماده 2 قانون نظام صنفی هستند.
 
در این میان قانعی معتقد است: «در آن قانون، اصناف خاص مشخص شده‌است و نامی از هتلها برده نشده‌است. در ضمن در همان قانون صنفی عنوان شده که هتلداران باید دارای اتحادیه شوند. هتل‌ها باید علاوه بر پروانه کسب، پروانه بهره‌برداری را از سازمان میراث فرهنگی بگیرند.»
 
او با اشاره به حقوق قانونی که اتحادیه‌ها درخصوص اعمال نظر در حوزه مربوطه دارند تاکید کرد:‌ «اتحادیه تشکیلاتی است که آیین نامه اجرایی دارد و کارکرد آن مشخص است. اتحادیه‌ها برای پلمپ کردن یک واحد صنفی این اختیار را دارند تا به نیروی انتظامی دستور دهند تا این کار انجام شود. اما جوامع چنین جایگاهی در قانون ندارند. حتا میراث فرهنگی نیز برای پلمپ کردن واحدهای غیر مجاز یا مشکل دار از اتحادیه‌ها کمک می‌گیرد چراکه اتحادیه‌ها دارای جایگاه قانونی درخصوص اعمال چنین مواردی هستند.»


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.