فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب: جشن ایل‌یار بختیاری حاشیه‌نشین شد, توسط نیما ذاکری سعید |

جشن ایل‌یار بختیاری حاشیه‌نشین شد

تیرماه هرسال ایلات بختیاری و قشقایی گردهم جمع می‌شوند و جشن ایل‌یار بختیاری را با رقص و پایکوبی برگزار می‌کنند و بیش از 30 هزار گردشگر برای دیدن این جشن به منطقه چغاخور می‌روند اما بیش از دو سال است که سازمان میراث و گردشگری مجوز برگزاری این جشن را صادر نمی‌کند.

 
 خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ "مصطفی شهریاری" یکی از برگزار کنندگان جشن ایل‌یار بختیاری در خصوص برگزاری مسابقه اسب سواری عشایر که بعد از ماه رمضان در چغاخور برگزار می‌شود به CHN گفت: «برگزاری جشن سوارکاری محلی و اجرای موسیقی بومی از جمله برنامه‌هایی است که ایلات بختیاری و قشقایی تیرماه هر سال برگزار می‌کنند و از آن می‌توان به عنوان جشن تیرگان نیز نام برد. البته این جشن امسال به دلیل مصادف شدن با ماه رمضان در تیرماه برگزار نشد و پس از پایان ماه رمضان در چغاخور برگزار می‌شود.»
 
به گفته او، هرچند تا سال‌های گذشته جشن ایل‌یار بختیاری با حضور بیش از 30 هزار گردشگر داخلی و بیش از 500 گردشگر خارجی در چغاخور برگزار می‌شد اما حدود 3 سال است که دیگر سازمان میراث و گردشگری مجوز برگزای این جشن را به برگزار کنندگان نمی‌دهد و این جشن به حاشیه رانده شده‌است.
 
شهریاری، شلوغ شدن، حضور گردشگران بی‌شمار و رقص و پایکوبی زنان و مردان عشایر در کنار یکدیگر را دلیل اصلی لغو مجوز برگزاری جشن ایل‌یار بختیاری دانست و خاطرنشان کرد: «تا 3 سال پیش جشن ایل‌یار بختیاری در سه روز برگزار می‌شد و عشایر بختیاری و قشقایی گردهم می‌آمدند و به نمایش آیین و فرهنگ خود می‌پرداختند و رقص و پای کوبی می‌کردند. در آن سال‌ها هزاران گردشگر برای دیدن این جشن می‌آمدند اما سازمان میراث و گردشگری دیگر به ما مجوز برگزاری این جشن را نمی‌دهد.»
 
به گفته او، درحال حاضر جشن ایل‌یار بختیاری به حاشیه رانده شده و تنها 2 یا 3 هزار نفر برای دیدن آن می‌روند. این درحالی است که چنین جشن‌های آیینی می‌تواند جاذبه خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.
 
به گزارش CHN، ایلات و عشایر هر ماه به مناسبت‌های مختلف جشن‌های متعددی را برگزار می‌کنند در این میان جشن تیرگان، سده و نوروز از جمله بزرگترین جشن‌هایی است که هر سال با حفظ آیین و فرهنگ بومی منطقه برگزار می‌شود. در این میان جمع شدن عشایر گردهم سبب اتحاد بیش از پیش آنها شده و سنت‌ها را حفظ خواهد کرد. حفظ این سنت‌ها جاذبه‌ای برای حضور گردشگران است و می‌توان با تمرکز و ساماندهی آن شاهد رشد و توسعه گردشگری بود.

 



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.