فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
ساخت جاده گزو با جدیت پیگیری می شود

تلاش شبانه‌روزی در بافق برای پایانی بر یوز و پلنگ ایرانی!

پس از مدتی آرامش و امید به این که ساخت جاده گزو در قلب امن‌ترین نقطه منطقه حفاظت شده کوه بافق مسکوت مانده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جاده گزو تکمیل شده است. ساخت این جاده یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را از بین می‌برد.

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه محیط‌زیست - با وجود اعلام توقف عملیات ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق، بازدید اخیر از منطقه حفاظت شده بافق٬ خبر از فعالیت گسترده و شبانه روزی راهسازان و تکمیل بخش عمده‌ای از جاده گزو می‌دهد. در حال حاضر تمامی مراحل زیرسازی، اصلاح شیب و اصلاح پیچ‌ها در این مسیر انجام شده و مراحل ساخت جاده نهایتا در انتظار شلیک تیر خلاص به یکی از مهمترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی یعنی انجام عملیات روکش آسفالت است.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد دوربین تله‌ای که سال گذشته در نزدیکی جاده گزو٬ از 5 پلنگ و یک یوزپلنگ عکسبرداری کرده بود، همزمان با افزایش حجم عملیات عمرانی در این جاده، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها از یک پلنگ جوان عکس گرفته‌است
به گزارش CHN و بر اساس آن چه انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرده، بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که با وجود اینکه هنوز تصمیم به انجام روکش آسفالت جاده گزو از سوی مقامات استانی اعلام نشده اما هدف اصلی از ساخت این جاده نه تنها اتصال دهستان سبزدشت به شهرستان بافق بلکه در نهایت احداث بزرگراه بافق – کوهبنان از طریق همین جاده‌است. حجم عملیات عمرانی، نوع زیرسازی جاده، اصلاح شیب و پیچ‌ها بسیار گسترده‌تر از ساخت یک جاده خاکی برای دسترسی روستایی است و نهایتا این جاده آسفالت می‌شود.
 
این گزارش اضافه می‌کند با اینکه هنوز عملیات ساخت جاده به پایان نرسیده٬ بسیاری از مزارع کشاورزی متروکه حاشیه جاده که مدت‌ها رها شده بودند، مجددا فعال شده و به نظر می‌رسد هجوم گسترده زمین‌خواران برای ساخت و ساز و ساخت مراکز تفریحی در پوشش فعالیت‌های کشاورزی آغاز شده‌است. در صورت تکمیل و بهره‌برداری از جاده گزو، این جاده منطقه حفاظت شده کوه بافق به عنوان یکی از بهترین عرصه‌های طبیعی کشور و یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را به‌طور کامل از بین می‌برد.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد دوربین تله‌ای که سال گذشته در نزدیکی همین جاده درحال ساخت از 5 پلنگ و یک یوزپلنگ عکسبرداری کرده بود، همزمان با افزایش حجم عملیات عمرانی در این جاده، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها از یک پلنگ جوان عکس گرفته‌است. این بدان معناست که ساخت جاده، تردد پلنگ و یوز در این منطقه را به شدت کاهش داده‌است


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.