فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

محمود استاد محمد، کارگردان و بازیگر با سابقه تئاتر، درگذشت

محمود استاد محمد، کارگردان،‌ نمایشنامه نویس و بازیگر پیش‌کسوت تئاتر ایران درگذشت. وی در طول فعالیت هنری خود سبک‌های مختلف تئاتر را تجربه کرد اما بیشتر او را با صدای خر خراط در نمایش شهر قصه می‌شناسند.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ــ محمود استاد محمد، که خیلی‌ها صدای او را در نقش خر خراط، در نمایشنامه شهر قصه به یاد دارند، پس از یک دوره مبارزه سخت با سرطان کبد، صبح امروز، سوم مردادماه در بیمارستان جم درگذشت.
 
به گزارش CHN به گفته مانا استاد محمد، دختر این هنرمند،‌ طی یک هفته گذشته محمود استاد محمد، دچار بی‌اشتهایی شده بود و همین امر باعث ضعف بیشتر وی که مدت‌ها با سرطان کبد دست و پنجه نرم می‌کرد، شد. در نهایت دوم مرداد با بدتر شدت حال‌اش در دوم مرداد او را به بیمارستان جم بردند و یک‌روز بعد (صبح امروز سوم مردادماه) درگذشت.
 
استاد محمد در دوران بیماری/ عکس از ایسنا
محمود استاد محمد در سال 1329 در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد. وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و با بازی در نمایش‌های بیژن مفید و عضویت در آتیله تئاتر آغاز کرد.
 
استاد محمد در سال 1347 با بازی در نمایش «شهر قصه» (در نقش خر خراط) به شهرت رسید. وی همچنین در سال 1348 در نمایش «نظارت عالیه» به کارگردانی ایرج انور به ایفای نقش پرداخت.
 
وی پس از انحلال آتیله تئاتر، در سال 1350 به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی «پتوروک» را تشکیل داد. وی در سال 1351 دوباره به تهران مراجعت کرد. استاد محمد پس از نوشتن نمایشنامه‌های متعدد، در سال 1364 به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال 1377 دوباره به ایران باز گشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت.
 
از او به عنوان خالق نمایشنامه‌های ماندگاری همچون «آ سید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج»، «دیوان تئاترال» و ... یاد می‌کنند.


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.