فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 شهريور 1392برچسب:تخریب خانه ظهیرالاسلام آغاز شد, توسط نیما ذاکری سعید |
اجتماعی > گردشگری و میراث فرهنگی
تخریب خانه ظهیرالاسلام آغاز شد
تخریب خانه ظهیرالاسلام در حالی‌ به‌طور ناگهانی آغاز شده که تخریب کامل یکی از پنجره‌های سمت غربی، آتش‌سوزی در اتاق ضلع شرقی، ریزش بخش عمده‌ای از سقف و کنده شدن بخشی از شیروانی از جمله اتفاقاتی بوده که از هفته گذشته تاکنون به‌ وقوع پیوسته و اهالی این منطقه را متعجب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه ظهيرالاسلام در خياباني به همين نام در تهران واقع شده و گفته می‌شود تخريب ديوار اين خانه و استفاده از محوطه اين آن براي پارك ماشين‌هاي شهرداري و زمزمه تبديل آن به پاركينگ وضعیت خانه ظهیر الاسلام را از سال گذشته تاکنون در شرایط نابسامانی قرار داده است.

سعید فلاح‌فر کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی می‌گوید: تخريب‌هاي عمده‌ای که در خانه ظهیرالاسلام صورت گرفت سبب اعتراض برخی اهالی منطقه شد. چنانچه تخريب كامل يكي از پنجره‌هاي سمت غربي در روي نماي جنوبي، آتش سوزي در اتاق ضلع شرقي، ريزش بيش از نيمي از سقف، كنده شدن بخشي از شيرواني از جمله تخریب‌هایی بود که از هفته‌ گذشته آغاز شده است.

این کارشناس معتقد است، شكل و حجم آسيب‌ها، وقوع ناگهاني اين آسيب‌ها، پيشنه‌ي تصميمات مربوط به اين بنا و به ويژه همزماني اين اتفاق با تغيير و تحولات جديد مديريتي سازمان ميراث فرهنگي؛‌ ترديدي باقي نمي‌گذارد كه اين خرابي ها عمدي است و در جهت منتفي شدن موضوع حفاظت از بنا و در نتيجه سهولت تغيير كاربري آن انجام گرفته است. درحال‌حاضر ساختمان بلند مجاور اين خانه، سرنوشت احتمالي اين اثر تاريخي را تصوير مي‌كند.

پیش از این تاکید شده بود که سازمان تامین اجتماعی قصد دارد خانه تاریخی ظهیرالاسلام منسوب به امام جمعه را که در مالکیت اداره املاک و مستغلات این سازمان است برای تبدیل به پارکینگ طبقاتی تخریب کند.

خانه قدیمی منسوب به "سید زین العابدین امام جمعه"  سال پیش به سازمان تامین اجتماعی بخش اداره املاک و مستغلات فروخته شد البته اکنون این خانه با نام امام جمعه یا خانه سمیعی آزاد نیز در میان دوستداران میراث فرهنگی نامیده می شود.

این خانه تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی است چرا که معماری برون گرا دارد یعنی حیاط بزرگی و حوض بسیار زیبایی داشته است که از قناتی سرچشمه می گرفت. زیرزمین زیبایی دارد و سقف این خانه شیروانی است و نشان می دهد که به معماری اواخر دوره ناصرالدین شاه برمی‌گردد.

پیش از این، خبرگزاری مهر درباره تخریب تدریجی خانه ظهیر الاسلام و تملک آن توسط اداره املاک و مستغلات سازمان تامین اجتماعی گزارشی را منتشر کرده بود.

http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2121802



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.