فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

نشست خبری نخستین جشنواره ملی صدای عشایر ایران صبح امروز با حضور معاون گردشگری، معاون صنایع دستی، معاون میراث فرهنگی، رییس سازمان امور عشایر، مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، سایر مسئولان امر و اصحاب رسانه در سالن اصفهان نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.

 
"منوچهر جهانیان" معاون گردشگری کشور درحالی که از معرفی جلوه‌های زندگی مردم عشایر و نشان دادن توانمندی‌های آن‌ به عنوان بخش‌های اصلی جشنواره ملی صدای عشایر ایران نام برد خاطرنشان کرد: «این جشنواره‌ با محورهای عشایر و انقلاب اسلامی، عشایر و جلوه‌های زندگی،‌ عشایر و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه، عشایر و کوچ‌نشینی و عشایر و مهمانپذیری و مهمان‌نوازی از شنبه 14 بهمن‌ماه تا پنجشنبه 19 بهمن در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. همچنین لوح ثبت ملی کوچ عشایر که پرونده‌ آن در استان سمنان تکمیل شده است، در روز افتتاحیه‌ جشنواره در حضور رییس‌جمهور رونمایی خواهد شد و تمبر جشنواره باطل می‌شود.»
 
معاون گردشگری همچنین از برگزاری کوچ نمادین توسط عشایر در روز جمعه 13 بهمن خبر داد و گفت: «این کوچ از ساعت 14 به صورت نمادین از حوالی میدان ونک آغاز و تا حوالی نمایشگاه بین‌المللی ادامه خواهد داشت. در این کوچ به منظور زنده نگه‌داشتن این آیین از عناصر مورد نیاز کوچ از جمله دام، حیوانات باربر مانند اسب و شتر نیز استفاده خواهد شد و نوای موسیقی عشایر نیز به صدا درخواهد آمد.»
 
او با تاکید بر آنکه جشنواره صدای عشایر ایران در تقویم سازمان جهانی جهانگردی به ثبت رسیده و دبیر کل این سازمان  پیامی را برای جشنواره فرستاده است گفت: «تلاش می‌شود صنایع دستی و هنرهای سنتی مناطق عشایر نشین،‌ آیین‌های سنتی، غذا، پوشاک،‌ موسیقی، مراسم آیینی،‌ عزاداری و عروسی و موسیقی مقامی عشایر ایران در این هفته به نمایش گذاشته شود. در این میان شب‌های فرهنگی نیز در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد که از ساعت 14 تا 21 میزبان عموم علاقه‌مندان خواهند بود.»
 
جهانیان در پاسخ به سئوال CHN مبنی بر ارائه آماری از گردشگرانی که به منظور دیدن زندگی عشایر به ایران سفر می‌کنند گفت:‌ «درحال حاضر آمار دقیقی از تعداد این گردشگران در دست ندارم ولی گردشگری عشایر پس از گردشگری مذهبی، سلامت، فرهنگی و تاریخی در رتبه 5 علاقه‌مندی‌های گردشگران جهت حضور در ایران قرار دارد.»
 
به گزارش CHN، نخستین جشنواره ملی صدای عشایر ایران با فعالیت 450 غرفه و با حضور 600 هنرمند و صنعتگر در 2 سالن میلاد و خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران از 14 بهمن کار خودرا آغاز خواهد کرد و تا 19 بهمن به کار خود ادامه خواهد داد. در این جشنواره 120 غرفه تولیدات خود را به صورت زنده برای علاقه‌مندان اجرا خواهند کرد. 18 چادر عشایر علاوه بر چادرهایی که زندگی روزمره عشایر را نشان خواهند داد در فضای باز نمایشگاه برپا خواهد شد.
 
هرچند به گفته جهانیان، شرکت کنندگان در این نمایشگاه مشکل اسکان نخواهند داشت ولی باید دید آیا این وعده معاون گردشگری در آن زمان محقق خواهد شد؟!
 
صنایع دستی عشایر و گسترش صادرات غیر نفتی
"محمد جواد قنبری" رییس شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی تهران نیز با اشاره به آنکه حدود 40 هزار متر مربع از فضای نمایشگاه به برگزاری جشنواره صدای عشایر اختصاص داده شده‌است گفت:‌«30 هزار متر مربع از این فضا مسقف و 10 هزار متر مربع آن در فضای باز در نظر گرفته شده‌است. برای اولین بار چنین سطحی از نمایشگاه در اختیار چنین جشنواره‌ای قرار می‌گیرد.»
 
او با اشاره به آنکه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی نگاه ویژه‌ای به بخش صادرات و فعالان این حوزه دارد خاطرنشان کرد: «ما می‌توانیم با نگاهی صادراتی به این جشنواره و مصونوعاتی که به عنوان صنایع دستی عشایر معرفی می‌شوند در صدد جذب مخاطب برآییم. امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاهی در توسعه صادرات غیر نفتی گامی برداشته باشیم.»
 
هدف، ساماندهی زندگی عشایر است نه تحمیل چگونه زندگی کردن
"جهانشاه صدیق" رییس سازمان امور عشایری کشور نیز با تاکید بر‌آنکه حدود 2 درصد جمعیت کشور را جامعه عشایری در بر می‌گیرند یادآور شد: «حدود 35 درصد تولیدات صنایع دستی، پنج درصد تولیدات کشاورزی توسط عشایر تولید می‌شود و جامعه‌ عشایری در 60 درصد سطح کشور پراکنده‌ هستند. امید است با برگزاری این جشنواره بتوان جامعه عشایر کشور را به مردم و مسئولان بشناسانیم و با سختی‌های زندگی آنها آشنا کنیم؛ چراکه جامعه‌ای زنده و پویا هستند.»
 
او در ادامه به دیدگاه‌های مختلفی که درخصوص یک‌جانشینی یا کوچ عشایر وجود دارد اشاره کرد و تصریح کرد: «سیاست سازمان امور عشایری که نشأت‌گرفته از سیاست دولت است. به این معنا که سامان‌دهی زندگی عشایر ایران مد نظرماست. بنا نداریم به آن‌ها تکلیف کنیم که کوچ کنند یا اسکان داده شوند.»
 
نوای موسیقی مقامی عشایر در پایتخت می پیچد
یکی از برنامه‌های جذابی که قرار است در جشنواره ملی صدای عشایر ایران برگزار شود موسیقی مقامی است. هر روز 5 استان به مدت یک ساعت به اجرای برنامه و رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. این برنامه در سالن میلاد برگزار خواهد شد.
 
"مسعود علویان صدر" معاون میراث فرهنگی در این خصوص گفت: «گروه‌های موسیقی مقامی عشایر روز بعد از اجرای خود در سالن میلاد، در فضای باز برای عموم اجرا خواهند کرد. در این میان 6 استان خوزستان، گیلان، آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری، گلستان و هرمزگان اجرا خواهند داشت.»
 
به گفته او، علاقه‌مندان در سطح شهر نیز می‌توانند از حضور عشایر در پایتخت بهره‌مند شوند چراکه تئاترشهر، پارک لاله و پارک ملت میزبان اجراهای موسیقی مقامی خواهد بود که با حضور هنرمندان اقوام مختلف برگزار می‌شود.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.