فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

کد خبر: 92070603223

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۸


معاون صنایع دستی:

خصوصی‌سازی در صنایع دستی متوقف است

سرویس : فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گفت: خصوصی‌سازی صنایع دستی تا توانمند شدن بدنه‌ی کارشناسی تشکل‌های مردم‌نهاد متوقف شده است.

 

یحیی رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی روند خصوصی‌سازی صنایع دستی در کشور که مصوبه‌ی دولت قبل را داشت و براساس آن، برخی اتحادیه‌ها وارد عمل شدند تا برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی را طبق قراردادهایی با این معاونت در اختیار بگیرند‌، توضیح داد: خصوصی‌سازی، مصوبه‌ی دولت است‌؛ ولی موضوع برگزاری برخی نمایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی و اتحادیه‌ها با آن مصوبه کاملا تفاوت دارد. معمولا برخی اتحادیه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی را از ما درخواست می‌کنند که ما به‌عنوان بخش دولتی فقط بخشی از هزینه‌ی آن‌ها را تأمین می‌کنیم و این موضوع تازه‌ای نیست و در گذشته هم وجود داشته است. غرفه‌های این نمایشگاه‌ها معمولا رایگان به هنرمندان داده نمی‌شود و کسی هم مجبور نیست در این نمایشگاه‌ها شرکت کند که بعد نسبت به هزینه‌هایی که دریافت می‌شود، معترض شود.

 

وی ادامه داد: نمایشگاه‌هایی که اتحادیه‌ها و بخش خصوصی برگزار می‌کنند کاملا جدا و متفاوت از نمایشگاه‌های صنایع دستی استانی است که ما برگزار می‌کنیم و برپایی آن نمایشگاه‌های خصوصی سبب تعطیلی نمایشگاه‌های استانی نمی‌شود.

 

رحمتی تأکید کرد: در خصوصی‌سازی موضوع واگذاری نمایشگاه‌ها مطرح نیست، بلکه موضوع اصلی، واگذاری بخشی از وظایف به تشکل‌های خصوصی است که شامل صدور مجوزها (پروانه‌ی کارگاهی و کارت شناسایی) می‌شود که این هم عملا به‌دلیل وجود محدودیت‌ در بدنه‌ی کارشناسی تشکل‌ها، هنوز اجرایی نشده است.

 

معاون صنایع دستی اظهار کرد: هدف از واگذاری این مجوزها نیز تسهیل امور است، نه این‌که افتی در کار ایجاد شود. با این شرایط، وقتی بخش خصوصی توانمند نباشد‌، واگذاری این امور باعث می‌شود صنعتگر با مشکل مواجه شود،‌ برای همین روند خصوصی‌سازی تا توانمند شدن بدنه‌ی کارشناسی تشکل‌های مردم‌نهاد‌ متوقف می‌شود، تا آن زمان که به یقین برسیم بخش خصوصی و تشکل‌ها، آمادگی پذیرش این مسوولیت را دارند.

 

او همچنین خطاب به هنرمندانی که نسبت به واگذاری برخی امور به اتحادیه‌ها و خصوصی‌سازی نگرانی‌هایی دارند، گفت: نباید نگران باشید؛ در هر حال، موضوع خصوصی‌سازی و فعال کردن بخش خصوصی در دستور کار هر دولتی است؛‌ ولی این کار برای تسهیل در امور انجام می‌شود نه برای افت کارها.

 

معاون صنایع دستی درباره‌ی دیدگاه رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به خصوصی‌سازی با توجه به این‌که مصوبه‌ی آن به دولت قبل مربوط می‌شود، بیان کرد: آقای نجفی به کار کارشناسی معتقد است و از ما در این‌باره گزارش‌های کارشناسی خواسته و قطعا اظهارات‌شان مبتنی بر این گزارش خواهد بود. ما اکنون در مرحله‌ی تدوین اطلاعات هستیم که پس از ارزیابی توانمندی استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، آسیب‌ها و مزایای خصوصی‌سازی، گزارش‌ جامعی را به رییس سازمان تحویل می‌دهیم تا تصمیم نهایی براساس آن گرفته شود.

 

انتهای پیام

 



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.