فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
سرویس: اجتماعی ، تاریخ: ۱۵/آبان/۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵ ، شناسه خبر: ۱۸۴۹۷۴

شهرام امیری، استاد دانشگاه مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی/۱

امیری: پروانه کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی برای شهرداری نامفهوم است/گرانی مواد اولیه داخلی توجیه ندارد

خبرگزاری تسنیم: یک استاد دانشگاه گفت: پروانه کارگاه‌های تولیدی در برخی موارد برای شهرداری نامفهوم است چرا که شاهدیم شهرداری اعلام می‌کند باید کارگاه به حالت تجاری تغییر کاربری دهد درحالی که برای کارگاه‌های کوچک و استیجاری این امر امکان‌پذیر نیست.

شهرام امیری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص مشکلات تولید در صنایع دستی اظهار داشت: یکی از مشکلات تولید محصولات صنایع دستی فضای کارگاه های تولیدی صنایع دستی است که در این زمینه تعامل بین شهرداری و معاونت صنایع دستی کمرنگ است چرا که وقتی یک کارگاه تولیدکننده، پروانه تولید می‌گیرد در برخی اوقات شهرداری اعلام می‌کند که باید این کارگاه به حالت تجاری تغییر کاربری دهد در حالی که اگر کارگاه‌های تولیدی کوچک که برخی از آنها در خانه‌های کوچک و به صورت استیجاری هستند بخواهند تغییر کاربری دهند حتماً باید صاحب ملک باشند و با این وجود بساط بسیاری از کارگاه‌های تولیدی کوچک برچیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اعتبار پروانه‌های تولیدی برای شهرداری مفهومی ندارد تصریح کرد: کارگاه‌های تولیدی 3 دسته‌ هستند، دسته ای کارگاه‌های خانگی هستند که به تولید محصولات محدود یا کالاهای نفیس می‌پردازند، دسته دیگر کارگاه بزرگ‌تر هستند که خط تولید دارند و دارای پرسنل هستند و کالای مشخصی را تولید می‌کنند و دسته آخر هم کارخانه‌هایی هستند که صنعتی‌ترند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که همه قوانین از جمله مالیات بر ارزش افزوده برای همه این کارگاه‌ها یکسان است که باید تفکیک شوند و به کارگاه های کوچک توجه بیشتری شود.

امیری با بیان اینکه موضوع مهم دیگر در این زمینه گران‌بودن مواد اولیه است ادامه داد: به دلیل تعدد رشته‌های صنایع دستی، مواد اولیه‌ها با هم فرق دارند به عنوان مثال در رشته‌های چوب، غالب این مواد داخلی است و خوشبختانه در این حوزه خیلی محدودیت در کشور وجود ندارد اما در اینجا یک سوال وجود دارد که چرا با وجود داخلی‌بودن این مواد، قیمت آنها با افزایش قیمت دلار بالا می‌رود، به طوری که چوبِ کیلویی 700 تومان، الان کیلویی 7 هزار تومان شده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه موجب می‌شود کارگاه‌های کوچک دچار تزلزل شوند و نتیجه‌ این امر هم افزایش قیمت محصولات نهایی صنایع دستی است  که هنرمندان تولیدکننده را با مشکل فروش محصولات خود مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: در این بین باید در نظر داشت که در برخی از رشته‌ها مانند میناکاری، مواد اولیه از خارج کشور وارد می‌شود که بسیار گران هستند که به این علت برخی تولیدکننده‌ها مجبور می‌شوند که از مواد اولیه چینی به علت ارزان‌قیمتی آنها استفاده کنند که خود این امر هم موجب می‌شود که کیفیت محصولات صنایع دستی پائین بیاید و پائین‌آمدن این کیفیت هم موجب کاهش صنایع دستی خواهد شد.

امیری با بیان اینکه در گذشته برای اینگونه مواد اولیه یارانه می‌دادند یادآور شد: دولت می‌تواند با کمک بخش خصوصی این مواد را یا ارزان وارد کنند یا یارانه ای به این حوزه اختصاص دهند.

انتهای پیام/



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.