فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران:

هلال احمر برای حفاظت از موزه صنعتی قدمی برنداشته است

» سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: اگر سازمان هلال احمر از ما بخواهد، برای حفاظت و مرمت موزه‌ی صنعتی به آن‌ها کمک می‌کنیم؛ اما سازمان هلال احمر هنوز قدمی در این زمینه برنداشته است.

 

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی از حدود هشت سال پیش، به‌دلیل آسیب‌ها و مشکلاتی که در بدنه‌ی ساختمان موزه به‌وجود آمد،‌ تعطیل شد تا شاید روزی یکی از نهادهای متولی حفاظت از این بنای تاریخی به فکر مرمت و سامان‌دهی آن بیفتد. انجام کارهایی در این راستا چندبار توسط هلال احمر و اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران آغاز شد، اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسید تا جایی که حدود چهارماه پیش، مدیر پیشین اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قول‌ و قرارهایی با هلال احمر گذاشت تا با بستن تفاهم‌نامه‌ای، به این موزه رسیدگی شود، اما آن قول و قرارها فقط در حد حرف باقی ماند. از حدود یک‌ماه پیش نیز تعدادی دست‌فروش هر روز صبح در حیاط خلوت موزه، بساط می‌کنند و به‌نظر می‌رسد،‌ شب‌ها کالاهای خود را در ساختمان موزه می‌گذارند.

 

مسعود نصرتی که پس از محمدحسین فراهانی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران شد، در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: بارها صحبت‌هایی برای برگزاری جلسه میان این اداره کل و سازمان هلال احمر شد؛ اما هیچ‌گاه اتفاقی نیفتاد. ما علاقه‌مند به کمک به این موزه که مالکیت آن را هلال احمر دارد، هستیم؛ اما معتقدیم مالک اثر باید یک قدم بردارد تا ما نیز کار خود را شروع کنیم.

 

وی با تأکید بر آمادگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای راه‌ انداختن دوباره‌ی موزه‌ی استاد صنعتی، اظهار کرد: اگر هلال احمر قصد دارد این موزه را احیا کند، اقدامات خود را انجام دهد، وگرنه دست کم این مکان تاریخ و آثارش را به ما بسپارد تا بتوانیم کار خود را انجام دهیم.

 

او تأکید کرد: احیای دوباره‌ی موزه‌ی استاد صنعتی به پیدا کردن یک راهکار جدی نیاز دارد و رها شدن این‌گونه‌ی ساختمان، نه به صلاح آثار موزه است و نه به صلاح بنای تاریخی آن.

 

وی با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی همیشه نباید نگه‌دارنده‌ی آثار تاریخی باشد، ادامه داد: ما متولی آثار هستیم، ولی همیشه عمل حفاظت و نگهداری از موزه‌ها نباید برعهده‌ی سازمان میراث فرهنگی باشد.

 

نصرتی با تأکید بر این‌که استان تهران، آثار تاریخی زیادی دارد که باید به همه‌ی آن‌ها رسیدگی کرد، گفت: معتقدیم نگاه میراثی نسبت به هیچ‌یک از بناهای تاریخی نباید حذف شود و این نگاه باید مسلط باشد.

 

او طرح موزه‌های مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی را از جمله طرح‌هایی دانست که از حدود هفت سال پیش در این سازمان پایه‌ریزی شده است و اظهار کرد: براساس مصوبه‌ی سازمان میراث فرهنگی در سال 1384 بحث ایجاد موزه‌های خصوصی، مشارکتی و تخصصی و موزه‌هایی که بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند، مطرح و قرار شد دستگاه‌های دولتی با کمک سازمان میراث فرهنگی، موزه‌های تخصصی در حوزه‌های خود ایجاد کنند. این طرح در برنامه‌ی چهارم توسعه نیز مطرح بود و برخی سازمان‌ها در این زمینه اقدام کردند، ولی برخی هنوز کاری انجام نداده‌اند. سازمان میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها به هر سازمان و ارگان علاقه‌مندی که قصد دارد موزه‌ی مشارکتی و خصوصی ایجاد کند، کمک خواهد کرد.

 

وی افزود: در همه‌ی دنیا، رسم این است که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در یک کشور، موزه‌هایی به‌صورت تخصصی ایجاد می‌کنند، ولی متأسفانه در ایران و حتی در تهران، هنوز این کار باب نشده است.

 

انتهای پیام



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.