فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima







  نمايشگاهي از رودوزي هاي سنتي ايراني که اغلب آن ها متعلق به سده 12 و 13 هجري قمري هستند در موزه حوضخانه مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران برپا شده است.

به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران، «مهناز اسدي» مسئول موزه حوضخانه مجموعه نياوران با بيان اين مطلب اظهار داشت:  مجموعه اي از رودوزي هاي سنتي ايراني شامل تابلوها و پرده هايي از انواع پته دوزي، گلابتون دوزي، ده يک دوزي، ابريشم دوزي، کتيبه دوزي، نقش دوزي، ترمه دوزي، قلاب دوزي، بخارا دوزي، خامه دوزي، فلز دوزي، شماره دوزي، رشتي دوزي و زري دوزي در معرض ديد علاقه مندان و هنردوستان قرار گرفته است.

وي افزود: در نقش آفريني اين آثار از انواع نقوش درختي، بته جقه اي، نقش افشان، لچک ترنجي، سرترنجي و غيره بهره برده شده است و اغلب آثارمتعلق به اواخر سده 12 و سده 13 هجري قمري است.

اسدي با بيان اين که اصطلاح رودوزي به هنري گفته مي شود که طي آن نقوش مختلف بر روي پارچه هاي بدون نقش از طريق دوختن يا کشيدن قسمتي از نخ هاي تار و پود پارچه به وجود مي آيد توضيح داد: رودوزي هاي سنتي ايراني، آن دسته از هنرهاي سنتي و صنايع دستي کشورمان هستند که بر اساس آنها، طرحها و نقوش سنتي با استفاده از انواع سوزن و قلاب و نظاير آن و ضمن بهره گيري از انواع نخ‌هاي رنگين يا فلزي بر روي پارچه دوخته مي شود و گاه نيز طرحها و نقوش با کشيدن بخشي از نخ‌هاي تار يا پود و يا تار وپود همراه با عمليات تکميلي ديگر بر روي پارچه پديد مي آيد.

وي خاطر نشان کرد: اين نمايشگاه تا 15 اسفند ماه در موزه حوضخانه برپاست و علاقه مندان براي بازديد مي توانند همه روزه از ساعت 30/8 تا 17 به مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران واقع در ميدان شهيد باهنر (نياوران) مراجعه کنند.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.